آینده‌ی بهتر با آموزش بهتر

تولید محتوا در ۵ دقیقه

«من کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهم اما سعی می‌کنم کارم را اصولی انجام دهم.»

این جمله را در اولین مکالمه با مدیر موسسه گفتم سپس به او پیشنهاد همکاری دادم. در زمینه‌ی تولید محتوا رزومه‌ای نداشتم یا حتی گواهی شرکت در دوره‌ی خاصی. خانوم غریب‌نواز بیشتر، خصوصیات شخصیتی مرا می‌شناخت تا اینکه نمونه‌ کاری از من دیده باشد. او از پیشنهادم استقبال کرد و گفت: «تخصص با پشتکار بدست می‌آید». این نوشتار شامل روش‌هایی است که در طی یک‌سال تولید محتوا آموخته‌ام.

 

  • اول شروع کنید و بعد یاد بگیرید*

پس از پایان دوره‌ی ارشد فیزیک، ازدواج و نگهداری از دو کودکم برای داشتن نقشی اجتماعی احساس نیاز می‌کردم. بجز کارکردن در یک موسسه‌ی نجوم به مدت چند ماه، دیگر شغلی نداشتم. همواره از تدریس فیزیک فراری بودم زیرا ماهیتش با طبیعت و آزمایشگاه پیوند دارد نه با تخته و کلاس.

بعد از آنکه به موسسه پیشنهاد همکاری دادم از طریق خواهرم با مفاهیم تولید محتوا آشنا شدم بعد شروع کردم به خواندن مقاله‌های آموزشی. مشاهده‌ی ویدئوها و پادکست‌های مدرسه‌ی نویسندگی همچنین شرکت در وبینارهای کپی‌رایتینگ ناهید عبدی.

در این مسیر «آموختن بر اساس نیاز» را تجربه کردم. آنچه را می‌آموختم به سرعت اجرا می‌کردم سپس با تکرار آموزه‌ها را به مهارت تبدیل می‌کردم.

 

  • در «یک» زمینه‌ی معنادار تولید محتوا کنید

به چه چیزهایی علاقمندید؟ چه چیزی برای شما معنا دارد؟ گریزی از انتخاب نیست. بهتر است بعد از آنکه چند زمینه را تجربه کردید بر یک موضوع تمرکز کنید. با این استراتژی شما در آن زمینه بعنوان تولید کننده‌ی محتوا شناخته می‌شوید، بتدریج حرفه‌ای می‌شوید همینطور در آن موضوع یاد می‌گیرید.

تولید محتوا برای آموزش والدین در کانال آکادمی والدین همینطور تبلیغ‌نویسی برای «کارگاه‌های بازی‌محور کودکان» موضوعی است که برایم ارزشمند است. اگر تنها یک والد و کودک بواسطه‌ی فعالیت‌های من با موسسه‌‌ آشنا شوند و در فرآیند یادگیری قرار گیرند «احساس مفیدبودن» دارم.


شاید اگر ما بر اساس پرورش هوش‌های هشتگانه و خلاقیت آموزش دیده‌ بودیم امروز آدم‌های متفاوتی بودیم همچنین جامعه‌‌ی متفاوتی داشتیم.

  • انواع محتوا تولید کنید

تولید انواع محتوا برای انواع مخاطب در انواع رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است. تولید محتوا در سایت، تلگرام، اینستاگرام، یوتیوب، کست‌باکس و… مانند تکه‌های پازل در کنار یکدیگر «تصویری از محصول یا خدمت» شما را به مخاطب نشان می‌دهد.

بخشی از مخاطبین شنیداری هستند و رسانه‌ی محبوب آن‌ها «کست‌باکس» است پس اگر در کست‌باکس کانالی داشته باشید می‌توانید با آن‌ها ارتباط بگیرید. بخشی از جامعه‌ی هدف شما دائم در حال دیدن اینستاگرام هستند. گروهی از کانال‌های تلگرام لذت می‌برند و بعضی از دیدن ویدئو در یوتیوب.

بخشی از مخاطبین هم باید موضوع را به دقت بخوانند تا یاد بگیرند. محتوا بر پایه‌ی ارتباط منتقل می‌شود و ارتباط بر اساس «شناخت» شکل می‌گیرد. شناخت مخاطب شامل نیاز او، محتوای خوب برای او و رسانه‌‌ی محبوبش است.

*شاهین کلانتری

 

نظرات (2)

  • گلی موعودی

    13 اسفند 1402 - 9:09 ب.ظ

    ممنون از روش‌های خوبتون. متن جالبی بود. ممنون شادی عزیز

    • شادی صفوی

      14 اسفند 1402 - 8:23 ب.ظ

      سلام به گلی خانوم نازنین
      سپاس که وقت گذاشتی و خوشحالم که «روش‌ها» مورد پسندت بودند عزیزم

پیام بگذارید