حدود ساعت ۷صبح از خاب بیدار میشوم. در این هنگام پسرم مدرسه میرود و دخترم خوابیده است. بنابراین میتوانم زمانی اختصاصی برای خودم داشته باشم. تختهشاسی، ورقهای پارس و مدادنوکیام را میآورم. سپس ساعت را برای ۲۰ دقیقه کوک میکنم. سپستر نوشتن را میآغازم.
در این زمان کسی مرا صدا نمیزند. کار مهم و فوری ندارم. ابتدای روز است بنابراین تنش خاصی وجود ندارد پس میتوانم بر آزادنویسی تمرکز کنم.
از همه چیز و همهکس و همهجا مینویسم. از کارهای روزانه و اولویتبندی آنها. از خارخاطراتی که نشخوار میشود. از احساسها، برداشتها، نیازها و آرزوهایم مینویسم. از کارهای نکرده و سناریوهای جایگزین. گاهی چراغ خلاقیتم را روشن میکنم. سپس از خودم میپرسم: در فلان موقعیت میتوانستم چه کارهای دیگری انجام دهم؟ فلان مسئلهام را چگونه حل کنم؟
آزادنویسی مدیتیشن من است بنابراین مانند ورزش کردن و غذا خوردن برایم ضروری است. خاندنوشتن همان کاری است که دوست دارم همواره در زندگیام جاری باشد. از امروز تا همیشه.
بعنوان یک مادر میتوانم از اصل پارتو کمک بگیرم. ۸۰ درصد از انرژی و زمانم را به نقشهای مهمی که انتخاب کردهام اختصاص دهم و ۲۰ درصد را با فراغ بال برای خودم.
تاکنون چند کاربرد دیگر برای اصل پارتو یافتهام:
- اصل پارتو در والدگری
- اصل پارتو در معمولگرای
- اصل پارتو در تولید محتوا
با من همراه باشید تا یکبهیک آنها را بررسی کنیم.
اصل پارتو چگونه به والدگری کمک میکند؟
اکنون کودکانم ۵ و ۱۰ ساله هستند. حالا میتوانم:
بنویسم.
کتاب بخانم.
باشگاه بروم.
در کلاسهای نویسندگی شرکت کنم.
برای موسسه ویراستاری محتوا انجام دهم.(دورکاری)
تا همین چند وقت پیش همهی این کارها را با عذاب وجدان و ناکامی انجام میدادم. زیرا فکر میکردم: همهی زمانم را باید برای خانواده و کودکانم صرف کنم. حالا که برای خودم وقت میگذارم، شاید موضوع مهمی را نادیده میگیرم.
این افکار سبب میشد دچار تردید شوم. بنابراین نمیتوانستم پاسخ درست را تشخیص دهم تا اینکه دوست روانشناسم که شاهد ارتباط من و کودکانم بود گفت:
«گاهی والدین قاطعیت لازم را ندارند. نداشتن ثبات (یعنی تبدیل نه به بله پس از اصرار یا گریهی کودک) برای کودکان مفید نیست زیرا آنها را گمراه میکند.
نه یعنی نه و بله یعنی بله. کودک نیاز دارد ثبات را تجربه کند تا بتواند به والدینش اعتماد کند. سپس احساس امنیت داشته باشد که یکی از نیازهای اساسی اوست.
والدین هم حق دارند برنامهریزی داشته باشند. برای خود و همسرشان وقت کافی بگذارند. آموزش احترام به مرزهای دیگران برای کودکان مفید است.»
از آن روز به بعد:
کتاب میخانم.
باشگاه میروم.
ویراستاری محتوا انجام میدهم.
در کلاسهای نویسندگی شرکت میکنم.
اما همهی این کارها با لذت همراه است.
اکنون از اصل پارتو استفاده میکنم یعنی۸۰ درصد زمانم را برای خانواده و مسئولیتهایم صرف میکنم، ۲۰ درصد را برای خودم.
همینطور برای مرزبندیهای زمانی پاسخ مشخص دارم:
●زمانی برای خودم
●زمانی برای همسرم
●و زمانی برای تکتک کودکانم
با توجه به این زمانبندیها به درخاستهای کودکانم بله یا خیر میگویم. درخاستهایی مانند:
●مامان میای بریم بازی؟
●مامان برام کتاب میخونی؟
●مامان اون چیه که…؟
شما چگونه زمان را بین کارهای متفاوت و مهم تقسیم میکنید؟
اصل پارتو چگونه به معمولگرایی کمک میکند؟
مدتی است از اصل ۸۰/۲۰ برای کاهش کمالگرایی منفیام استفاده میکنم. ابتدا در تمرینهای مهارت حل مسئله راهحلهایم را با آن ارزیابی میکردم. اگر راهحلی ۷۰-۸۰ درصد اقبال داشت آن را میپذیرفتم و بدنبال ۱۰۰ نبودم.
سپس برای میزان خرج کردن و پسانداز ماهیانهام به سراغش رفتم. بجای اینکه تا قران آخر پولم را خرج کنم. ۸۰ درصد را با خیال راحت خرج میکنم و ۲۰درصد را نگه میدارم.
سپستر هنگامیکه اضطراب کمالگرایی مرا در بر میگیرد از خودم میپرسم: آیا ۸۰ درصد آنچه در ذهنم است انجام میشود؟ بعد نفس راحتی میکشیدم و ۷۰ را هم قبول میکنم.
مغز خمیریام عاشق اصل پارتو است و مغز سنگیام هی انگار بدش نمیآید.*
این اصل مرا یاد مایه کوکی میاندازد نه آنقدر سفت است مانند مایه کلوچه و نه آنقدر نرم مانند مایه کیک. چیزی میان این دو است.
کمالگرایی منفی مانند بندی میان دست و پا و ذهن پیچده شده. با این بندها میآیی، میروی، زندگی میکنی اما همواره در بندی.
اصل پارتو میتواند به ما کمک کند که در میانهی طیف باشیم. نه اینکه دائمن میان دو سر طیف صفر و صد تاب بخوریم. شاید این فرآیند کمی از کمالگرایی منفیمان بکاهد.
اصل پارتو چگونه به طراحی محتوا کمک میکند؟
اصل پارتو در طراحی محتوا کاربرد دارد. با این مفهوم که ۸۰ درصد جذب مخاطبها در اثر تهیهی ۲۰ درصد محتوا است.
●تحلیل محتوا
🔺۲۰ درصد محتوای موثر شما کداماند؟
🔺موضوع آنها چیست؟
🔺در کدام رسانه منتشر میشوند؟(سایت، کانال تلگرام، کستباکس، اینستاگرام، یوتیوب یا آپارات؟)
🔺از چه نوعی هستند؟(نوشتار، فایل صوتی یا ویدئو؟)
🔺و معمولن در چه زمانی ارسال میشوند؟
تحلیل محتوا به ما کمک میکند اولویتهای طراحی را بشناسیم. اما میتوانیم همچنان به تهیهی محتوای متنوع ادامه دهیم.
●گسترش افقی و عمودی
تحلیل محتوا به ما کمک میکند محتوای متمرکز بیشتری تهیه کنیم.(گستردگی عمودی)
اما تهیهی محتوا در موضوع، نوع، رسانه و زمانهای گوناگون به ما امکان میدهد با مخاطبهای بیشتری در ارتباط باشیم.(گسترش افقی)
ما به هر دو نوع گسترش برای طراحی محتوا نیازمندیم. البته میتوانیم در بازههای زمانی متفاوت تنها به یکی از آنها توجه کنیم.