آینده‌ی بهتر با آموزش بهتر

طراحی محتوا

طراحی محتوا فرآیندی است که در آن
محتوای مناسب
با فرم* مناسب
در زمان
و رسانه‌ی مناسب
به مخاطب ارائه می‌شود.

محتوای مناسب
محتوایی است که به سمت نیاز مخاطب میل می‌کند.
فرم مناسب لازم است با محتوا و رسانه‌ای که برای انتشار انتخاب می‌شود همخان باشد.
زمان مناسب وقتی است که بیشترین احتمال بازدید از سوی جامعه‌ی هدف وجود دارد.
رسانه‌ی مناسب رسانه‌ای است که با محتوا و سلیقه‌ی مخاطب هم‌آهنگ باشد.

هر چقدر شخصیت مخاطب، اهداف و چالش‌های او را بهتر درک کنیم محتوای مناسب‌تری طراحی می‌کنیم. سپس نیاز داریم قالب محبوب هر رسانه را بشناسیم. سپس‌تر میان محتوا، فرم و رسانه پیوندی متناسب برقرار می‌کنیم. این تناسب قلب طراحی محتوا است.

انواع محتوا مانند:
محتوای دیداری(ویدئو)
شنیداری(پادکست یا فایل صوتی)
و نوشتاری(یادداشت یا مقاله)

قالب محبوب رسانه‌ها مانند:
اینستاگرام و یوتیوب: ویدئو
تلگرام و کست‌باکس: پادکست یا فایل صوتی
سایت: مقاله یا یادداشت.

در رویکردی دیگر:

محتوای مناسب محتوایی است که یکی از مسائل ما را حل می‌کند. بنابراین هر چقدر شخصیت خود، اهداف و چالش‌هایمان را بهتر بشناسیم محتوای مناسب‌تری طراحی می‌کنیم.

در این رویکرد جامعه‌ی هدف گروهی است که مسئله‌هایی مشابه چالش‌های ما را تجربه می‌کند. بنابراین در طول زمان برای یافتن پاسخ‌های موثر همراهمان خواهد بود.**

 

چرا نشانه‌‌‌گذاری مهم است؟

نشانه‌گذاری به معنای استفاده از نشانه‌ها یا علامت‌هایی است که برای روشن کردن معنی و مشخص کردن آغاز و پایان عبارت‌ها، جمله‌ها و بندها در نگارش به‌کار می‌روند.***

یادم می‌آید در آغاز راه نوشتن فکر می‌کردم مفهوم خلاقانه بسیار مهم‌تر از ظاهر نوشتار است. هنگامیکه در دوره‌ی سایت نویسنده شرکت کردم شاهین کلانتری: ابتدا مقاله‌ها را با عینک نشانه‌های نگارشی می‌دید. سپس چهربندی جمله‌ها را بررسی می‌کرد.سپس‌تر اتصال آن‌ها باهم. به همین ترتیب با عینک‌های متنوعی به نوشته‌ها می‌نگریست.

پس از خاندنوشتن بیشتر دریافتم: وقتی نشانه‌گذاری‌ها به درستی انجام شود خاننده راحت‌‌تر متن را می‌خاند. سپس مفهوم را بهتر درک می‌کند. سپس‌تر این فرآیند برایش لذتبخش می‌شود. بنابراین احتمال بیشتری دارد تا دوباره به رسانه‌ی ما مراجعه کند.

حالا می‌دانم صورت نامناسب نوشتار می‌تواند مفهوم خلاقانه را نابود کند.

 

محتوای باز/محتوای بسته چیست؟

محتوای باز: محتوایی است که با محتوای دیگری در ارتباط باشد. یعنی در محتوا به فرد، کتاب، کانال، پادکست، ویدئو یا سایت دیگری لینک داده شود.
محتوای بسته: محتوایی است که هیچ ارتباطی با محتوای دیگری ندارد.

در محتوای باز:
🔺امکان اعتبار سنجی محتوا وجود دارد.
🔺مخاطب می‌تواند از منابع دیگری اطلاعات بدست آورد. سپس وارد جریانی از محتوا می‌شود. سپس‌تر امکان حرکت و پیشرفت دارد.
🔺احتمال مراجعه‌ی دوباره‌ی مخاطب با هدف یافتن محتوای خوب بالا می‌رود.
🔺زمینه‌ی ارتباط‌ حرفه‌ای با افرادی که به آن‌ها در محتوا لینک داده می‌شود فراهم می‌آید.

اما محتوای بسته از این پی‌آمدها برخوردار نیست.

همانطور که می‌دانیم: یکی از اهداف انتشار محتوا ایجاد ارتباط است اساس ارتباط اعتماد است و بنیان اعتماد صداقت. بنابراین ذکر منابع موضوعی که در محتوا بیان می‌کنیم به ارتباط بهتر و اعتماد بیشتر کمک می‌کند.

 

*فرم محتوا شامل ساختار، نوع و شکل محتوا است.
**برداشتی آزاد از آموزه‌های شاهین کلانتری

***ویکی‌پدیا

پیام بگذارید