طراحی محتوا فرآیندی است که در آن
محتوای مناسب
با فرم* مناسب
در زمان
و رسانهی مناسب
به مخاطب ارائه میشود.
محتوای مناسب محتوایی است که به سمت نیاز مخاطب میل میکند.
فرم مناسب لازم است با محتوا و رسانهای که برای انتشار انتخاب میشود همخان باشد.
زمان مناسب وقتی است که بیشترین احتمال بازدید از سوی جامعهی هدف وجود دارد.
رسانهی مناسب رسانهای است که با محتوا و سلیقهی مخاطب همآهنگ باشد.
هر چقدر شخصیت مخاطب، اهداف و چالشهای او را بهتر درک کنیم محتوای مناسبتری طراحی میکنیم. سپس نیاز داریم قالب محبوب هر رسانه را بشناسیم. سپستر میان محتوا، فرم و رسانه پیوندی متناسب برقرار میکنیم. این تناسب قلب طراحی محتوا است.
انواع محتوا مانند:
محتوای دیداری(ویدئو)
شنیداری(پادکست یا فایل صوتی)
و نوشتاری(یادداشت یا مقاله)
قالب محبوب رسانهها مانند:
اینستاگرام و یوتیوب: ویدئو
تلگرام و کستباکس: پادکست یا فایل صوتی
سایت: مقاله یا یادداشت.
●در رویکردی دیگر:
محتوای مناسب محتوایی است که یکی از مسائل ما را حل میکند. بنابراین هر چقدر شخصیت خود، اهداف و چالشهایمان را بهتر بشناسیم محتوای مناسبتری طراحی میکنیم.
در این رویکرد جامعهی هدف گروهی است که مسئلههایی مشابه چالشهای ما را تجربه میکند. بنابراین در طول زمان برای یافتن پاسخهای موثر همراهمان خواهد بود.**
*فرم محتوا شامل ساختار، نوع و شکل محتوا است.
**برداشتی آزاد از آموزههای شاهین کلانتری